Orient Express - Világzenei társasutazás az A38 HajónDecember közepén gyors lefolyású világzenei minifesztivál színhelye lesz az A38 Hajó. Az idén első alkalommal induló, de reményeink szerint hamarosan menetrendszerinti járattá váló Orient Express viharos gyorsasággal szeli át Magyarország, a Balkán és a Kelet zenei területeit. Célunk a fesztivállal, hogy - mégha csak a vonatablakból is, de - egy pillantást vessünk Közép- és Kelet-Európa páratlanul gazdag népzenei olvasztótégelyére. A fellépő zenekarok mind-mind innovatív és rendkívül szórakoztaó módon ötvözik a különböző zenei hagyományokat. Legyen szó a Besh o droM viharós tempójú balkánszvingjéről, a Kerekes Band ethno-funkjáról, a Mitsoura éteri szépségű roma dalairól, a Fellegini KlezmerGipsy és Palya Bea a cigány muzsikát a klezmerrel vegyítő produkciójáról vagy a Chalaban maghrebi zenéjéről - a "társasutazás" minden résztvevője a modern világzene nemzetközi színvonalú képviselője. A zenekar tagjai Barcza Gergő: szaxofon Pettik Ádám: ütőhangszerek Békési László: tenor szaxofon, klarinét Csurkulya József: cimbalom Sidoo Attila: gitár Tóth Péter: trombita Vajdovich Árpád: basszusgitár Dr. Talabos Csaba: tapan Lemezek Macsó hímzés, 2000 Nekemtenemmutgatol!, 2002 Gyí!, 2004 Ha megfogom az ördögöt, 2006 A kilencvenes évek közepén alakult Kerekes Band második nagylemeze után alakította ki egyedi hangzását. A tagok által ethno funknak nevezett stílus kirobbanó erejében ötvöződik a dzsessz szabadsága, a rock dinamikája, a funk és a drum?n?bass sodró ritmikája és a népzene egyszerű szépsége. Nem véletlen, hogy a zenekar májusban kiadott Pimasz című albumát a legtekintélyesebb világzenei szakmagazin, a Songlines beválogatta a világ tíz legjobb újonnan megjelent lemeze közé. A zenekar tagjai Fehér Zsombor: furulya, szaxofon Námor Csaba: koboz Csarnó Ákos: kontra Kónya Csaba: basszusgitár Fehér Viktor: dob Lemezek Hungarian Folk Music..., 2001 "Fütyül a masina", 2003 Pimasz, 2006 Mitsou később kivált a zenekarból - az igazi szólókarrierre mégis három évet kellett várni. Ez az időszak elsősorban az útkereséssel, a kísérletezéssel telt. Végül 2003 második felére összeállt az az anyag, ami jóval több, mint egy lemez: valóságos zenei és audiovizuális projekt. A Mitsoura album nagyrészt tradicionális cigány dalok feldolgozásaiból áll. Ám ezek a feldolgozások nem egyszerűen újrahangszerelések vagy hagyományőrző előadások az eredeti motívumok szigorú megőrzésével. A cél sokkal inkább annak az atmoszférának a megidézése, amelyből e dalok származnak. Ebben Mitsou páratlan és különleges énekhangja mellett nagy szerepet játszik a hangszeres gazdagság: a multiinstrumentalista zenészek nem csupán hagyományos roma hangszereket szólaltatnak meg (mint például a kanna vagy a cimbalom), hanem az ír, az egyiptomi, a török, a bolgár, az afrikai és az indiai népzene eszközeit is. Mindez - a Neóból ismert Moldvai Márknak köszönhetően - erőteljes elektronikus hangzásokkal keveredik. Mindennek rendkívül sűrű szövésű zenei textúra, meglepő ritmikai változatosság és még a nyugodtabb számok esetében is magával ragadó dinamizmus az eredménye. A Mitsoura intenzitását csak fokozza a Mandula Éva által létrehozott, kör alakú vászonra vetített látvány, melyben roma festők motívumai éppúgy szerepelnek, mint elektronikusan létrehozott, pszichedelikus víziók. A Mitsoura zenekar és előadása a kortárs elektronikus világzenei színtér egyik legerősebb, legeredetibb és leghatásosabb és színpadi produkciója. A Mitsoura zenészei Juhász Miczura Mónika - Mitsou: ének Dés András: kanna, bodhran, riq, darbuka Lukács Miklós: cimbalom Moldvai Márk: billentyűsök, programozás Monori András: gadulka, kaval, ektar, zurna, kalimba, szájorgona, sarangi, bansuri, szitár Szalai Péter: tabla, ghatam, doromb, dhol, beszéd Mandula Éva: látvány A koncert kiegészítéseként a nagyszerű táncosnő, Adiba Amani mutatja be a kathakot, ezt az észak-indiai klasszikus táncstílust, melynek jellegzetessége, hogy nem pusztán tánc, hanem valóságos mesemondás a test, a pantomim és a mimika eszközeivel. A program befejezéseként a Neo egykori és a Mitsoura jelenlegi elektronika-felelőse, Moldvai Márk biztosítja a talpalávalót a lemezjátszók mögül. A Fellegini KlezmerGipsy, ez a nem mindennapi formáció tavaly alakult az opera - és klezmerénekes Fellegi Balázs kezdeményezésére. A nemrég a Zeneakadémián is teltházas koncertet adó zenekar hangzásának központjában a Balogh Kálmán által megszólaltatott cimbalom áll. A Fellegini KlezmerGipsy igazi "szupergrup", tagjai a legnevesebb magyarországi nép- és világzenészek közül verbuválódtak. A roma muzsika és a zsidó klezmer fúziója különleges zenei élményt ígér, amit csak fokoz a két vendég, Palya Bea, és a Chalabanból ismert Said Tichiti közreműködése. A zenekar tagjai Fellegi Balázs: ének Balogh Kálmán: cimbalom Novák Csaba: bőgő Kovács Ferenc: trombita Ágoston Béla: basszusklarinét Lukács Csaba: klarinét Szabó Mátyás: ütősök Palya Bea: ének Said Tichti: oud Ahmed Tabat: ütőhangszerek Kardos Dániel: gitár Diszkográfia (önálló albumok) Weöres Sándor - Psyché, 2006 Álom-álom kitalálom, 2004 Ágról-ágra, 2003 A marokkói zenét játszó Chalaban zenekar Magyarországon alakult, Said Tichiti vezetésével. Jelenleg az egyetlen olyan hazai együttes, amely autentikus arab zenét játszik. Muzsikáját a tradicionális marokkói zenei formák inspirálják, de felfedezhetők más kultúrák modern és népzenéinek nyomai. A Chalaban megalakulása óta nagy hangsúlyt fektetett a különböző stílusok, hangszerek és zenei tudás befogadására. A zenekar tagjai Said Tichti: ének, ütősök Khalid Moutahir: ütősök, ének Kovács Bálint: gitár Hmida La Fontain: ének, ütősök, mandolin Torják Dávid: basszusgitár Vázsonyi János: szaxofon Pusztai Gábor: dob, ütősökKapcsolódó zenekarok:Kapcsolódó koncert: |
Kommentek (0)
Ki megy? |