Egy befejezetlen történetAnton Corbijn: ControlIan Curtisről, a Joy Division fiatalon elhunyt énekeséről filmet készíteni látszólag tuti siker. Ha ezt egy világhírű fotós és kliprendező teszi, pláne az. Hát igen, bármibe lefogadom, hogy tíz JD-rajongóból tíznek bejön a film. És a többiekkel mi van? Hát azért ők is elhullatnak egy-két könnycseppet a végén. Egy film sorsa könnyedén eldőlhet a szereplőválogatásnál, különösen, ha egy emblematikus hősről szól, akinek nem csak az arca, de a hangja és a gesztusai is mélyen beleivódtak ismerői mélytudatába. A Control készítői itt nem nyúltak mellé: Sam Riley tökéletes választás Ian Curtis szerepére. Nem csak a külső hasonlóság miatt, hanem mert jól hozza a konszolidált felszín alatt megbúvó pusztító érzelmektől zaklatott, örökösen elvágyódó, melankolikus figurát. De még nála is jobb Samantha Morton Curtis feleségének, Debbie-nek a szerepében. Itt nem a valódi Debbie-vel való hasonlóság a lényeges, hanem az egyszerű, se nem szép-se nem csúnya, kicsit földhözragadt, vidéki angol lány tökéletes megformálása. A különbség így lesz igazán szembeötlő közte, és Annik Honoré – Ian szeretőjének Alexandra Maria Lara által megformált alakja – között. Utóbbi valóban éteri szépség, már a jelenlétével megbabonázza nem csak Curtist, de felteszem, az összes férfinézőt is – bár ennél sokkal többet nem ad hozzá a filmhez. A többi szereplő is hiteles: igazi angol csávók, kicsit sótlanok, kicsit visszafogottak, olyan semmilyenek. Átlagosak. Ian Curtis szélsőséges személyiség volt. Egy kinézetre teljesen hétköznapi fiatalember, aki tizenkilenc évesen megházasodik, és köztisztviselőként tengeti napjait, miközben arról álmodik, hogy olyan lesz, mint David Bowie, William Borroughs-t olvas és az emberi szenvedésről elmélkedik. (Közbevetés: a Joy Division név jelentése “Örömosztag”, így hívták a náci koncentrációs táborokban az őrök egyéb igényeinek kiszolgálására verbuvált fogolylányokat.) Nappal egy munkaügyi központ szürke hivatalnoka, este a színpadon magából kivetkőzött, démonokkal küzdő figura. A hétköznapi életből kitörni vágyik, miközben saját testének foglya: huszonegy évesen egy roham után epilepsziát diagnosztizálnak nála. Híres akar lenni, de mire eljön az ő ideje, már rühelli a színpadot: vagy ki sem áll a közönség elé, vagy az agya sokall be, és jön a görcsroham. És amit minden dark-gothnak illik kívülről tudni: 1980 május 18-án éjjel, miután megnézte Werner Herzog Stroszek (Bruno vándorlásai) című filmjét, feltette Iggy Pop The Idiot című albumát, és felakasztotta magát. Első amerikai turnéjuk kezdete előtt egy nappal. |