2017. február 3., péntek, 11:00
A Studio 5 szerzői estje - bemutatkozó koncert
Studio 5 néven alakított zeneszerző csoportot öt fiatal alkotó - Bella Máté, Virágh András Gábor, Solti Árpád, Mátyássy Szabolcs, Kutrik Bence -, akik célja, hogy az európai zenei tradícióból kiindulva olyan új hangversenyeket hozzanak létre, melyek magas művészi színvonalon képeznek hidat tradíció és innováció, patina és progresszió között. Az alapító tagok gondolkodásmódja azonos idiómákra épül, ugyanakkor mindegyik szerző a saját zenei nyelvén alkot. Ezekbe az alkotásokba, művekbe nyerhet most először bepillantást a zenekedvelő közönség február 19-én este 7-kor, a Zeneakadémia Solti termében.
A mai magyar zeneszerzők Y és Z generációja annak a Ligeti György és Kurtág György nevével fémjelzett zenei tradíciónak az örökösei, amely Bartók Béla, Kodály Zoltán és Dohnányi Ernő után ismét nemzetközi szintre emelte a kortárs magyar zenét. Bár a Studio 5 alkotói szinte kivétel nélkül külföldön is végeztek zenei tanulmányokat (Kanadában, Lengyelországban, Belgiumban, Ausztriában és Svédországban), mindannyian a Zeneakadémiát tartják alma materüknek. A fiatal művészcsoport célja zenei szerepüket meghatározni a jelenkorban, valamint közelebb hozni a kortárs zenét a fiatalabb közönséghez.
A XX. század második felében a forma, a harmónia és a ritmus hármas egysége felbomlott és az új zenéről alkotott kép sokak számára megváltozott. Az aranykor ezzel véget ért, de a Studio 5 tagjai úgy gondolják, hogy szemléletmódjukkal a nagyközönség számára ismét befogadhatóvá tudják tenni a mai klasszikus zenét.
A bemutatkozó koncertjükön elhangzó öt kompozíció egyetlen univerzumba tartozó öt külön galaxis - a csillagászati metafora pedig annál is inkább találó, mert Bella Mátét éppen a galaxisok struktúrája ihlette műve megírására. Virágh András Gábor egy ókeresztény imádságot dolgozott fel darabjában, Solti Árpád ugyanakkor gyerekdalokat és mondókákat emelt be az új zene közegébe. Mátyássy Szabolcs kompozíciójának két tételével a zenei bipolaritásra kínál példát, míg Kutrik Bence cimbalomversenye a Fibonacci-számsor használatával éri el a mű címében jelzett „remegő” hatást.
A műsor:
Bella Máté – Laniakea
A Laniakea hawaii eredetű szó, melynek jelentése: mérhetetlen égbolt. Ezzel a névvel látták el a 2014-ben felfedezett szuperhalmazt is, melyet megközelítőleg 100.000 galaxis alkot. Bella Máté művében egy képzeletbeli nézőpont változásának folyamatát alkotta meg, amelyben először távolról látjuk a sok ezer galaxist, egyetlen struktúraként, majd ahogyan virtuálisan közeledünk, egyre inkább felsejlenek az apróbb összefüggések is. Kompozíciójában zenei anyagai főként ismétlődő, sűrű mikromotívumokból építkeznek. A hangzás tónusát olykor az általa kreált modális sorok szegmensei, máskor a szeriális szerkesztés igazította.
Közreműködik:
Fagott - Dufek Mihály (solo), Nagy Albert, Fábry Bálint
Hegedű - Krulik Eszter, Ilosfai Csenge, Vizeli Máté, György Boglárka
Brácsa - Kiss Alexandra, Bartók Tamás
Cselló - Nagy Judit, Kirkosa Tünde
Bőgő - Fervágner Csaba, Fánczi Gábor
Vezényel: Dobszay Péter
Virágh András Gábor - Tres Orationes
Virágh András Gábor a Tres Orationes (Három Könyörgés) című vokális kamaraművét 2011-ben komponálta. A darab a szerző egyik diplomadarabjaként hangzott el 2012-ben a Művészetek Palotájában. Babits Mihály számos latin nyelvű keresztény imádságot gyűjtött össze és fordított magyarra. Ezeket egy kötetbe rendezte az évek során, és a kiadványnak az Amor Sanctus (Szent Szeretet) címet adta. A Tres Orationes a kötet egy alkonyi himnuszából, egy zsoltárából, illetve a Gót szerzetesek egyik éjjeli imájából áll.
Közreműködik:
Szoprán - Zemlényi Eszter
Klarinét - Szűcs Péter
Hegedű - Krulik Eszter, Bálint Angéla
Brácsa - Jobbágy Andor
Cselló - Nagy Judit
Vezényel: Dobszay Péter
Solti Árpád – Kindergartenliedchen
A Kindergartenliedchen egy eredetileg pedagógiai céllal, gyerekek számára írt dalkötet kortárszenei adaptációja. A három dal (1. Fiúk és lányok, 2. Altató, 3. Sportdal) három különböző karaktert jelenít meg, de mindegyikük az óvodai közeg élményeit kívánja megjeleníteni a hangszerek speciális játékmódjainak alkalmazásával.
Közreműködik:
Fuvola - Bán Annamária
Klarinét - Galavics Gábor
Ütőhangszeres - Palotás Gábor
Zongora - Nagy Míra
Hegedű - Krulik Eszter
Cselló - Újházy Gyöngyi
Vezényel: Dobszay Péter
Mátyássy Szabolcs – Bipolar Etudes
Mátyássy Szabolcs darabjának a címe a zenei formák szélsőséges különbözőségére utal. A szerző célja az volt, hogy kompozíciójának két tétele szignifikánsan eltérjen egymástól, ugyanakkor mégis koherens egészet alkosson a mű. Az első tétel (Answer to Ives) Charles Ives: The Unanswered Question című művével áll összefüggésben. A vonós szövet és a sámándob effektezettzenei anyagaival szemben, a zenedramaturgiai kérdést a klarinét teszi fel újra és újra. Eleinte a túlvezérelt és hangos ütőhangszer elnyomja, de a végén belesimul a vonósok játékába és egyfajta megváltást hoz a metafizikai térbe. A második tétel ( nt he middle of the Swirl) egy értelmiségi, szentimentális, humánus fuldoklás.
Közreműködik:
Klarinét - Szűcs Péter
Ütőhangszeres - Janca Dániel
Hegedű - Mező Péter, Veér Csongor
Brácsa - Kondor Péter
Cselló - Ölveti Mátyás
Bőgő - Botár Bence
Vezényel: Dobszay Péter
Kutrik Bence – Trembling
Kutrik Bence műve 2015-ben íródott cimbalomra és kamaraegyüttesre, Móri Beáta felkérésére. A darab a természetben fellelhető véletlenszerűnek tűnő formák és folyamatok, szabályokkal történő leírására tesz kísérletet. Ebben a látszólagos káoszban mégis szükségszerűen megjelennek könnyen értelmezhető, rendezett struktúrák is.
Közreműködik:
Cimbalom (solo) - Móri Beáta
Fuvola - Bán Máté, Drahos Rebek
Klarinét - Szűcs Péter, Reé György
Ütőhangszeresek: Lajhó Gyula, Janca Dániel, Csepeli Bence, Varga Zoltán Mihály
Hegedű - Osztrosits Eszter, György Boglárka
Brácsa - Bartók Tamás
Cselló - Kirkosa Tünde
Bőgő - Fervágner Csaba
Vezényel: Dobszay Péter
Belépő: 1200 Ft
További információ: www.zeneakademia.hu
. Ha még nem regisztráltál, akkor